RFE-2023-275

 

Behandlet av Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester 19. august 2024.

 

Per Racin Fosmark, leder

Line Rollve Røstad, oppnevnt av Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendom Norge

Kristoffer Sørlie, oppnevnt av Forbrukerrådet

 

Innklaget:

Jenssen og Bolle Eiendomsmegling AS

 

Saken gjelder:

Påstått brudd på god meglerskikk ved utarbeidelse av e-takst

 

 

Sakens spørsmål og bakgrunn

I september 2023 engasjerte klageren innklagede meglerforetak til å utarbeide en e-takst på hans halvpart av en vertikal delt tomannsbolig. Megleren vurderte verdien av eiendommen til 3 690 000 kroner. Omtrent fire måneder tidligere hadde den samme megleren gjort en verdivurdering av naboseksjonen, hvor markedsverdien var estimert til 3 300 000 kroner. Spørsmålet i saken er om megleren har opptrådt i strid med god meglerskikk ved sin verdivurdering av klagerens bolig.

Nemnda kom til at klagen førte frem.

Fagansvarlig hos innklagede er eiendomsmegler.

Partenes syn på saken

Klageren har i korte trekk anført: 

I september 2023 var megleren på befaring og utarbeidet en e-takst hvor verdien på klagerens bolig ble estimert til 3 690 000 kroner. Den samme megleren hadde i mai samme år verdivurdert naboseksjonen til 3 300 000 kroner.

Klageren er bekymret og misfornøyd med disse to verdivurderingene. For det første er det underlig at e-taksten til klageren ikke inkluderer sammenligninger med nylige verdivurderinger av naboseksjonen.

Dersom man sammenligner med verdivurderingen av naboens seksjon, er det en betydelig forskjell i kvadratmeterprisen. Kvadratmeterprisen på klagerens bolig er 25 448 kroner, mens for naboseksjonen ligger den på 28 400 kroner. Det virker som om kvadratmeterprisen for klagerens bolig har blitt nedjustert betydelig i løpet av en periode på ca. fem måneder, til tross for at hans seksjon er større og har høyere standard. Kvadratmeterprisen på naboseksjonen virker unormalt høyt. Klageren trenger å forstå hvor feilen ligger i vurderingen av kvadratmeterprisen til naboseksjonen.

Klageren innhentet en verdivurdering av boligen sin i september 2020, hvor markedsverdien ble anslått til 3 690 000 kroner. Dette tilsvarer en kvadratmeterpris på kvadratmeterpris 23 006 kroner. Boligen har kun hatt en prisstigning på 1,6 prosent over fire år. Denne prisstigningen bør også hensyntas når nemnda skal vurdere meglerens verdivurdering.

Klageren ber nemnda om å ta en grundig gjennomgang av e-taksten knyttet til henholdsvis klagers bolig og naboseksjonen for å identifisere eventuelle feil.

Innklagede har i korte trekk anført:
Meglerforetaket har ikke inngitt tilsvar til tross for flere purringer fra sekretariatet.

Reklamasjonsnemnda bemerker:

Saken gjelder påstått brudd på god meglerskikk ved utarbeidelse av e-takst.

Nemndas medlemmer har fått alle sakens dokumenter.

Nemnda har kommet til at klagen fører frem.

I utgangspunktet er en e-takst noe som nemnda vanskelig kan etterprøve.

I dette tilfellet har klageren pekt på en rekke forhold som han mener er kritikkverdig ved e-taksten. Meglerforetaket har til tross for flere henvendelser fra sekretariatet ikke inngitt tilsvar eller på annen måte skrevet noe i sakens anledning. Det er svært kritikkverdig at meglerforetaket helt har unnlatt å forholde seg til denne saken. Klagerens anførsler er av en karakter som absolutt tilsa et svar eller imøtegåelse fra meglerforetaket.

Nemnda har derfor kommet til at megleren her har opptrådt i strid med god meglerskikk, jf. eiendomsmeglingsloven § 6-3.

Avgjørelsen er enstemmig.

Konklusjon

Megleren til Jenssen og Bolle Eiendomsmegling AS har opptrådt i strid med god meglerskikk.