RFE-2024-018

 

Behandlet av Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester 19. august 2024.

 

Per Racin Fosmark, leder

Line Rollve Røstad, oppnevnt av Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendom Norge

Borgar Sandvik, oppnevnt av Forbrukerrådet

 

Innklaget:

Meglerhuset Nylander AS avd. Stjørdal

 

Saken gjelder:

Meglerens undersøkelses – og opplysningsplikt

 

 

Sakens spørsmål og bakgrunn

Klagerne kjøpte eierseksjonsleilighet formidlet gjennom innklagede meglerforetak 23. mars 2023. Det var flere steder i saksoppgaven opplyst at det var elbil lader i parkeringskjelleren. Sameiet hadde lagt opp infrastruktur for elbillading, og i den anledning montert opp en boks laderen skulle plasseres i. Selve laderen var ikke montert, slik salgsoppgaven gav inntrykk av. Spørsmålet i saken er om megleren har brutt sin undersøkelses- og opplysningsplikt, og om dette berettiger klageren til erstatning fra meglerforetaket. Klageren krever 18 000 kroner i erstatning.

Nemnda kom til at klagen ikke førte frem.

Fagansvarlig hos innklagede er eiendomsmegler.

Partenes syn på saken

Klageren har i korte trekk anført:

Det var flere steder både i salgsoppgaven, taksten og i selgers egenerklæring opplyst om el-bil lader i parkeringskjelleren som tilhørte leiligheten. På førstesiden av salgsoppgaven under nøkkelinformasjon sto det:

«Fast parkeringsplass med elbillader i parkeringskjeller»

Dette var også senere gjentatt flere ganger. I selgers egenerklæringsskjema pkt. 13 stod det:

«Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag?»

Dette svarte selger ja på og skrev i under beskrivelsen:

«Installert ladeanlegg i garasje i 2022»

Hva selger her svarer ja på er litt vanskelig å si. Men svaret til klageren fra selger i ettertid har hele veien vært at hun må kontakte sameiet for oppkobling. Noe som stemmer, men det var ikke noen lader å koble opp. I parkeringskjelleren er det installert opplegg for ladere, og ved hver parkeringsplass er det en svart boks som ser ut som en ladeboks. Men hver enkelt må kjøpe egen lader via avtale som sameiet har inngått med Circel K og montere laderen inne i boksen.

Det kan ikke være slik at et salgsprospekt kan inneholde slike feilopplysninger uten ansvar for meglerforetaket. Megler har et klart ansvar for å kontrollere selgers informasjon. Kjøpere må kunne stole på at eksakte opplysninger (som også gjentas flere ganger) i et salgsprospekt er korrekte.

Da klageren kontaktet megleren, fikk hun beskjed om å kontakte selger. Dette gjorde klageren, men selger avviste kravet. Ansvaret for feilinformasjonen om dette i salgsoppgaven, må påhvile megleren.

Klageren har måttet gå til innkjøp av ny lader og har måttet betale 15 999 kroner for denne. På grunn av stopp i leveransen av ladere tok det også tid før dette kom i orden. Dette gjorde at klageren måtte kjøpe strøm ute i mellomtiden.

Klageren krever at meglerforetaket erstatter henne 18 000 kroner, tilsvarende utgiftene ved kjøp av lader og betaling for strøm kjøpt ute frem til ny lader kunne leveres og monteres.

Innklagede har i korte trekk anført:

Klageren og selger er uenige om hvorvidt elbil lader inngår i boligkjøpet eller ikke.

Inngått kjøpekontrakt/avtale mellom partene reguleres iht. avhendingslovens bestemmelser. Avtalegrunnlag er etablert via opplysninger gitt i salgsoppgave, tilstandsrapport, og ved forhold som evt. avtales i forbindelse med budgivning.

I forbindelse med tilretteleggelse for salg av eiendommen, har megler innhentet lovpålagte opplysninger herunder selgers egenerklæringsskjema, kommunal informasjon, informasjon fra sameiet via styre med mer. Opplysninger som er innhentet har dannet grunnlag for oppdragets salgsmateriell.

Ansvarlig megler har i henhold til selskapets rutiner innhentet selgers korrektur på fremlagt salgsmateriell som er benyttet ovenfor markedet/ kjøper på vegne av selger. Megleren har vært i kontakt med partene, men det har ikke lyktes å finne en minnelig løsning.

Megleren har ivaretatt sin omsorgsplikt og opptrådt i tråd med god meglerskikk. Klagerens påstander avvises. Det er ingen indikasjoner i mottatt informasjon, som skulle tilsi at megleren har handlet klanderverdig.

Reklamasjonsnemnda bemerker:

Saken gjelder påstått brudd på undersøkelses- og opplysningsplikten og krav om erstatning.

I saksfremstillingen er partenes anførsler gjengitt i hovedsak. Nemndas medlemmer har fått alle sakens dokumenter.

Nemnda har kommet til at klagen ikke fører frem.

Spørsmålet er om megler har overholdt sin undersøkelses- og opplysningsplikt vedrørende el-bil lader. Når man ser selgers egenerklæring og tilstandsrapporten i sammenheng, måtte megleren kunne legge til grunn at det var en el-bil lader klar til bruk av kjøper og ikke bare infrastrukturen (boksen). Selger korrigerte heller ikke salgsoppgaven å dette punkt, men godkjente den.

Erstatningskravet fører etter dette ikke frem.

Avgjørelsen er enstemmig.

Konklusjon

[Klageren] gis ikke medhold.